Razgovor s Paulinom Hendićem vlasnikom "Meštra Hendića"
U realnom sektoru promjene su jedina konstanta. Toga je svjestan i vlasnik građevinske tvrtke Paulino Hendić koji se smatra novim "igračem" na građevinskoj sceni, iako ima već sedam godina iskustva u branši. Osvrnuo se na izazove, iskustvo i promjene u građevinarstvu.
Kako ste došli do ove faze razvojnom putu?
Osim snažne volje i želje, ja nisam znao ništa o građevini. Mislim da je to bila i svojevrsna prednost jer sam bio prisiljen učiti od samoga početka i stvarati nove prilike na tom putu. Čisto za ilustraciju, na samom početku, uzimao sam meštre koji su znali kako se radi, a ja sam im bio pomoćni radnik tzv. kičma-trans, ujedno i organizator posla.
Ostvarivali ste stabilan organski rast, a ujedno ste bili centralna struktura organizacije. U jednom trenutku se dogodio i preokret, tj izraženi rast. Kada se to dogodilo i što je prethodilo tome?
Svaka organizacija doživljava periodične padove ili skokove. Mi smo, na sreću, prizivali ovo potonje, i to se i dogodilo. Iako sam organizacijski zadovoljavajuće napredovao, morao sam decentralizirati sustav upravljanja i prilagoditi ga novim potrebama posla. U praksi je to značilo raspodjelu na radne jedinice u vezi s brojem gradilišta i specifičnostima svakog gradilišta. Uveli smo nove radne strojeve i pomoćne alate za praćenje učinkovitosti do razine svakog zaposlenika. Te mjere nisu bile svrha same sebi, već su bile za dobrobit organizacije i pojedinca, pa smo tako lakše mogli pratiti i predvidjeti rokove izvedbe, kontrolirati nabavu i zalihe, te u konačnici raditi reviziju financijskog učinka. Za ljude to znači alat koji objektivno procjenjuje doprinos na osobnoj razini, što također znači i natjecanje za bolja materijalna prava.
Kako se nosite s fluktuacijom na tržištu rada te materijalnim pravima i uvjetima za zaposlenike? Čini se da su sva pravila poništena.
Iako se pravila stalno mijenjaju, uvijek se vraćamo na temeljna ljudska načela i uvjete rada koji se individualno prilagođavaju svakom zaposleniku. Svaki voditelj radne jedinice točno zna kako svaki član njegovog tima funkcionira i koje su njegove specifične potrebe. Univerzalna načela uključuju osiguravanje smještaja, toplog obroka, sredstava rada i opreme za rad, plaćenog prijevoza i edukacije za svakog zaposlenika o trošku tvrtke. Također, svaki dodatni doprinos posebno nagrađujemo.
.jpg)
Zašto baš primjenjujete model izvrsnosti?
Svaki slobodan trenutak koristim za dodatno obrazovanje. Smatram da je neformalni dio obrazovanja jednako, ako ne i više, bitan od formalnog dijela. Uvijek se referiram na globalne trendove i uspješne modele koje sam proučavao. Osjetio sam da mi to "leži" i da je to jedini održivi model po kojem se može raditi. Kroz praksu se pokazalo da je ispravan.
Kako to izgleda u praksi?
Jednostavno je. Za početak, ne uzimamo poslove koje ne možemo kvalitetno izvesti u pogledu kvalitete izvedbe i/ili roka izvedbe. Naši operativci su najbolji izvođači koje možemo pronaći na tržištu i to potvrđuju njihovi certifikati. Velika većina tih vrhunskih ljudi radila je u nekom trenutku na zapadnoeuropskim tržištima i donijela dodatnu vrijednost koju smo ugradili u našu tvrtku.
Iz svega ovoga bi se moglo zaključiti da imate "najbolju" cijenu na tržištu, tj. da ste najskuplji. Možete li pojasniti?
Različite logike mogu biti primijenjene, no u našem slučaju to ne bi bilo točno. Unatoč trenutnoj cijeni, mi smo i dalje jako traženi izvođači. Cijena je i dalje glavni preferirani faktor procjene, no mi smo uveli dodatne kriterije, poput rokova i izvrsnosti izvedbe. Stoga je naša tolerancija na pogreške značajno manja od propisanih građevinskih standarda i to treba vrednovati.
Postoji nedostatak kvalificirane radne snage na tržištu. Kako se nosite s tim izazovom i kako se promovirate na lokalnom tržištu?
Mi se s ovim izazovom suočavamo na najbolji mogući način - primjerom vlastitog rada. Naši zaposlenici su obavezni dolaziti na gradilište u čistoj odjeći i s čistim alatima, što ne samo da pridonosi njihovom osjećaju ugode, već pozitivno utječe na zdravlje i životni vijek opreme koju koriste. Osim toga, mi stvaramo pozitivnu sliku o našoj struci i načinu rada, uz aktivnu suradnju s strukovnim udrugama koje rade na popularizaciji deficitarnih zanimanja u građevinarstvu.
Kako vaša tvrtka doprinosi zajednici i koliko joj je važno biti društveno odgovorna?
Meštar Hendić uvijek se trudio biti društveno odgovoran te doprinositi zajednici na različite načine. Uključeni smo u mnoge humanitarne akcije i donirali smo novac i vrijeme za mnoge projekte koji su nam bliski. Također, uveli smo i prakse koje su korisne za okoliš, kao što je recikliranje građevinskog otpada. Smatramo da svaka tvrtka ima odgovornost prema zajednici i okolišu u kojem posluje, stoga se trudimo biti primjer drugim tvrtkama u tome. Uvjereni smo da naša društvena odgovornost i prakse koje to dokazuju donose korist i našoj tvrtki i zajednici u kojoj poslujemo.
Koji su vaši planovi za budućnost?
U ovom trenutku, jedini odgovor koji mogu dati je da ćemo nastojati postati još bolji. To je cilj kojemu težimo, a koji provodimo u djela. S ovakvim modelom, prirodno dolaze nove prilike, a mi smo poželjni partneri u industriji, što nam osigurava osnovu za rast i razvoj.